در تحلیل محتوای اخبارسه ماهه سوم اداره کل ارشاد یزد:
انعکاس وسیع اخبارجشنواره خوشنویسی رضوی و بیستمین جشنواره تئاتردررسانه ها


بازتاب رسانه ای فعالیت های اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در سه ماهه سوم سال 1389 .نشان می دهد که مجموعا 468 مطالب با موضوعات مربوط به اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در رسانه های مجازی و مکتوب انتشار یافته است .

نتایج این تحقیق که توسط روابط عمومی این اداره کل صورت گرفته در مورد آمار مطالب منعکس شده در رسانه ها نشان می دهد که مجموعا 468 مطالب با موضوع اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در رسانه ها منعکس شده است که از این تعداد 3/61درصد درصد مطالب نشریات ، 5/23درصدمطالب سایت ها و 2/16درصد مطالب خبرگزاری ها می باشد.

بنابر این گزارش، از مجموع مطالب انعکاس یافته در رسانه ها 5/20درصد فاقد منبع هستند و منبع 4/38درصد از آنها روابط عمومی ، منبع 9/8درصد درصد خبرگزاری ها و 40درصد مطالب تولیدی هستند.

همچنین سبک مطالب منتشر شده در رسانه ها عمدتا خبر است که به غیر از خبر می توان به گزارش ، مصاحبه و حالت ترکیبی نیز اشاره کرد ولی متاسفانه نسبت به سبک خبر بسیار کمرنگ تر هستند از صد درصد مطالب منتشر شده در رسانه ها با موضوع مورد نظر بیش از 89درصد در سبک خبر است و تنها 11درصد از مطالب در سبک های گزارش، مصاحبه و ترکیبی قرار می گیرند.

در ادامه اینکه استفاده از عکس بر غنای مطالب رسانه ها می افزاید و به نوعی تکمیل کننده مطالب است در میان مطالب منعکس شده در رسانه ها 1/75درصد فاقد عکس ، 9/24درصد دارای عکس می باشد که از میان مطالب شامل عکس تنها 26درصد دارای عکس تولیدی است.

همچنین بیشترین فاعلیت موضوعات مربوط به مدیر کل است و پس از آن معاونین و روسای شهرستانها قرار می گیرد. نکته مهم در سه ماه سوم سال 1389 فاعلیت نمایندگان مجلس ، شهردار ، مدیران فرهنگی و ... است که این امر بیانگر گسترش موضوعات فرهنگی در سطح وسیعتری از مدیران و نخبگان اداری می باشد، اما فاعلیت نخبگان علمی در مطالب مورد بررسی بسیار کمرنگ تر است .

و بالاخره اینکه نتایج این بررسی نشان دادکه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی حوزه های وسیعی از مسئولیت ها و وظایف را پیش رو دارد. متاسفانه در چند سال اخیر انعکاس مطالب حوزه های فوق در رسانه ها نامتوازن بوده است . در دوره مورد بررسی به علت برگزاری هشتمین جشنواره خوشنویسی رضوی و بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد مطالب مربوط به این دو حوزه به نسبت حوزه های دیگر افزایش چشمگیری داشته است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا